Hvad din virksomhed kan lære af Carhartt

By | juni 23, 2013

Amerikanske Carhartt blev stiftet tilbage i 1889 og startede med at lave arbejdstøj. For et par år siden blev en del af fokusset rykket over på streetwear, hvor mærket har fået en sand genfødsel. Men selve tøjet er ikke det interessante i historien om Carhartt – det er nærmere måden de og andre tøjvirksomheder i dag benytter sig af outsourcing på.

I dag er det med globaliseringen og internettet ikke længere nødvendigt at producere ens egne varer eller at lave ens websites selv. Det kan alt sammen ordnes ved hjælp af outsourcing. Outsourcing er både svaret, hvis du skal have bygget et nyt website, hvis der skal sikres hosting til ens website eller service, eller hvis man skal have produceret tøj til dit eget tøjmærke. Carhartt og så godt som alle andre tøjfirmaer benytter sig af outsourcing til at sikre sig så lave produktionsomkostninger som muligt ved at producere i lande som Kina, Ungarn og Ukraine – og derved også et højere provenu.

Selv danske tøjmærker benytter sig af outsourcing

Et nyere dansk tøjmærke, der har fået succes ved at sælge deres tøj online på Facebook, får deres tøj designet i Kina og produceret i Ungarn. Outsourcing i sin reneste form. De formidler alene deres tøj i Danmark, hvor de sælger en trøje til under 100kr i indkøbspris til 5-600kr online direkte til forbrugeren eller for 200kr videre til en forhandler.

I forhold til din virksomhed kan du også bruge denne tilgang til outsourcing på flere forskellige områder:

Regnskab og bogføring – Outsource din bogføring og dit regnskab til en dygtig revisor i Danmark. Med Skype og e-mail er det end ikke nødvendigt at han bor i samme region som dig. Brug ikke tid på selv at sætte dig ind i komplicerede skatteregler, når en anden har gjort arbejdet for dig og tilbyder det billigt på timebasis.

Hosting – Tidligere skulle man have en server på størrelse med en campingvogn stående i baghaven, hvis man ønskede at starte noget op online. Sådan er det så langt fra længere. Hosting-firmaer tillader dig at outsource din hosting til professionelle datacentre, hvor der er styr på alt fra brandfare til backup. Det kan på ingen måde betale sig selv at have en server kørende længere. Outsource din serverdrift til professionelle i stedet.

Kodning og webudvikling – I østlande såsom Filippinerne, Bangladesh og Indien er det muligt at hyre dygtige mennesker til at hjælpe dig med webudvikling, programmering, design og des lignende. Dette sker alt sammen til en meget lav timepris, typisk under 10 $ (60kr). En stor trusel mod danske designere og programmører, men også en stor mulighed for dig som virksomhedsejer.

Vi kunne komme med langt flere eksempler, men det vigtige er at fange essensen – globaliseringen og internettet taget i betragtning kan det på ingen måde betale sig selv at ordne trivielle og lavpraktiske opgaver i virksomheden, ligesom det ikke kan betale sig at stable et stort produktionsapparat på benene. Det har det danske tøjmærke indset, det har Carhartt indset, og indser du det som virksomhedsejer har du mulighed for at spare mange penge og mange frustrationer.