Forudsige emballageforbrug

By | marts 9, 2017

Udfordringer er der nok af, når man overtager en virksomhed i drift – og ikke mindst når der er tale om en virksomhed, der ikke går alt for godt. Eller rettere: Ikke GIK alt for godt, for det gør den nu – takket være mit team af sindssygt dygtige medarbejdere. Her handler det om et enkelt element i den turn-around, vi har lavet – nemlig om emballage.

Den store synder

Da vi begyndte at skille tingene ad i de processer, der var indarbejdede i virksomheden, gik det op for os, at stort set alt emballage, kuverter og indpakning blev købt hos et meget stort firma, der er gearet til at håndtere de største købere. Men sågu bestemt ikke til at håndtere mellemstore og små virksomheder, som vi jo hører til rent kategorimæssigt.

Alene lageret af kuverter og konvolutter var horribelt – og der kom hver anden uge ca. 50% mere ind på lager, end vi skulle bruge. Og det samme med emballage – der blev ganske enkelt opbygget et stadigt større lager. Og da mange produkter ændrer sig op til 5-7 gange årligt, voksede mængden af emballage, der ikke længere var anvendeligt, dramatisk.

Forudsigelse af emballageforbruget er en forudsætning, når man handler med de helt store leverandører, og det var og er bare ikke muligt i vores virksomhed.

Reduktion af emballageomkostninger på over 30%

Vi indgik i stedet en ny aftale med firmaet Jakodan A/S i Kolding, der kan håndtere en væsentligt mere fleksibel leverancesystematik. Om ikke just-in-time – så lige ved og næsten. Og det betyder, at vi i løbet af 3 måneder har reduceret pengeforbruget til emballage og forsendelsesmateriale med godt 30%. Det er altså penge, der ryger lige på bundlinjen, og det kan mærkes.

Det er blot ét af mange eksempler på, hvordan det lykkedes os at vende en virksomhed med underskud til en ditto overskudsforretning – og det uden at øge salget. Det er så næste skridt i den optimering af forretningen, vi arbejder med: Øgning af salget.

Værd at tænke over, ikke?